Ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta
Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta
Zapraszamy wszystkich ojców do czytania książek swoim dzieciom
24 maja odbędzie się oficjalna premiera broszury Supermoc książek #TataTeżCzyta, inaugurująca ogólnopolską akcję edukacyjną #TataTeżCzyta, która zachęca mężczyzn, ze szczególnym naciskiem na ojców, do czytania książek swoim dzieciom. Broszura ma w prosty i przystępny sposób pokazać wszystkim mężczyznom, że wspólne czytanie potrafi dać wiele radości i przyczynić się do rozwoju oraz lepszego życia dzieci. Autorkami publikacji są Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszedniego Czytania oraz Edyta Plich, prezeska Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce Edico. Inicjatorami kampanii #TataTeżCzyta są Fundacja Powszechnego Czytania oraz wydawnictwo Tatarak.
Problem – Tata (prawie) nie czyta
Według badań na temat stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową*, mężczyźni czytają mniej niż kobiety i zdecydowanie rzadziej czytają swoim dzieciom. Chłopcy dużo wcześniej (kiedy mają 9-10 lat) i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek. Brak męskiego wzorca czytającego sprawia, że czytanie bardzo szybko przestaje być atrakcyjne dla chłopców. Jest często przedstawiane jako niemęskie, przeciwstawia mu się sport jako alternatywną formę spędzania wolnego czasu, a przecież powinniśmy rozwijać się holistycznie.
Ojciec jest dla dziecka przykładem i wzorem, ważnym źródłem postaw, zachowań i nawyków, także czytelniczych. Dlatego tak ważne jest czytanie z dzieckiem. Badania potwierdzają, że głośne czytanie wspiera relacje dziecka z rodzicem.
Jako niewielkie wydawnictwo widzimy pewne mechanizmy jak w soczewce. Zależy nam ogromnie, by czytanie było inkluzywne – i akurat w tym przypadku tymi, których postrzegamy jako niewystarczająco zaproszonych, są mężczyźni. Chcemy, by ojcowie, wujkowie, dziadkowie, opiekunowie czy trenerzy czuli się z czytaniem dobrze, by widzieli w czytaniu świetny sposób na kontakt z dzieckiem, ale też frajdę dla siebie samych – zaznacza Monika Lutz, prezeska wydawnictwa Tatarak, inicjatorka projektu #TataTeżCzyta.
Jak to zmienić?
To proste! Zachęcać mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być interesujące i atrakcyjne, a także może wpłynąć na jakość spędzanego czasu z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości. Ale też pomóc, wesprzeć - dać gotowe podpowiedzi, jak się do tego zabrać, jak i co najlepiej czytać własnemu dziecko w zależności od jego wieku.
W tym właśnie celu powstała ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta. Jej pomysłodawcami są Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Na potrzeby akcji powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta, autorstwa Marii Deskur oraz Edyty Plich, od lat zaangażowanych w promocję czytelnictwa i nowoczesną edukację dzieci. Ilustracje do broszury przygotowała Joanna Rusinek, graficzka tworząca piękne ilustracje do wielu książek dla dzieci.
Od dawna krążyliśmy wokół tematu mniej czytających mężczyzn. To jedna z „tajemnic poliszynela” polskiego świata książki. Kampania #TataTeżCzyta jest efektem współpracy i rozmów z wydawnictwem Tatarak, które, najwyraźniej, też znało ową „tajemnicę”. Oczywiście nie chodzi o to, by czytaniem obarczyć wyłącznie mężczyzn. Chciałybyśmy jedynie wesprzeć tych ojców, braci, wujków czy opiekunów, którzy być może nie zdają sobie sprawy jak ważne jest kilka minut dziennie poświęcone na wspólną lekturę – naprawdę niewielka inwestycja, która może zbudować dużo lepszą przyszłość dziecka. – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta.
Od początku pracy nad broszurą autorkom zależało na stworzeniu pozycji, która w prosty, przystępny językowo i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokaże jak zaznajamiać dziecko z książkami, KIEDY, CO, JAK czytać z dzieckiem. I tak się stało. Dodatkowo treści zawarte w broszurze autorki oparły na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii oraz wieloletniej praktyce dydaktycznej.
Pracuję z rodzicami od wielu lat i widzę na co dzień, jak bardzo temat czytania jest oddelegowany matkom. To naprawdę niedobrze. Dziecko powinno mieć różne wzorce czytelnicze – czytająca matka czy siostra to oczywiście świetna sprawa, ale czytający ojciec, brat czy wuj to niemniej ważny przykład. Od dawna staram się pokazywać, szczególnie ojcom, związek między czytaniem a sukcesem szkolnym. Praca nad tą niewielką publikacją była spełnieniem marzenia o wyjściu z tym przekazem szerzej. Mam wielką nadzieję, że wiele ludzi z niej skorzysta – dodaje Edyta Plich, prezeska Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce Edico, współautorka publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta.
Z założenia głównymi odbiorcami broszury są ojcowie/mężczyźni, ale autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety.
Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Jest to lista ponad 30 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt, ogłaszając akcję na swoich kanałach social mediowych oraz podczas wydarzeń promujących czytelnictwo.
Gdzie znaleźć broszurę?
Supermoc książek. #TataTeżCzyta będzie szeroko dystrybuowana i dostępna nieodpłatnie w 2 wariantach – w wersji e-booka jest do ściągnięcia na stronie www.TataTezCzyta.pl (dostępna już od 23 kwietnia – Światowego Dnia Książki), a także w wersji drukowanej od 25 maja na Targach Książki w Warszawie, w wybranych księgarniach oraz w bibliotekach publicznych i przedszkolach.
Na stronie akcji będą dostępne również scenariusze zajęć dla bibliotek promujących czytanie wśród ojców.
Patronat honorowy nad akcją #TataTeżCzyta objęła Biblioteka Narodowa, a wspierają ją znani i lubiani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. Na ich kanałach społecznościowych będzie można zobaczyć, jak czytają własnym dzieciom i usłyszeć liczne powody dla których warto to robić. W akcję włączyła się także Anna Lewandowska.
Częścią niskiego czytelnictwa w Polsce jest od wielu lat powtarzający się w badaniach Biblioteki Narodowej znacząco niższy wynik czytelniczy mężczyzn. Dlatego z entuzjazmem odnotowaliśmy propozycję Fundacji Powszechnego Czytania i wydawnictwa Tatarak, by stworzyć kampanię skierowaną do mężczyzn i namawiającą na czytanie właśnie ich: ojców, braci, wujów, trenerów czy dziadków. Biblioteka Narodowa jest patronem honorowym serii publikacji „Supermoc książek” od pierwszego tomu, czyli „Poradnika upowszechniania czytania”. Doceniamy przystępność formy, z jaką te publikacje są tworzone – nie dla wąskiego grona specjalistów, ale realnie z myślą o szerokim odbiorcy. To ważne i cenne – podkreśla Tomasz Makowski, Dyrektor Biblioteki Narodowej.
Bardzo się cieszę, że biorę udział w akcji #TataTeżCzyta, bo książka to ważna sprawa. Sam pochodzę
z małej miejscowości, więc książki to było dla mnie okno na świat. Książka jest też opowieścią, czuję po każdej przeczytanej, że coś nowego wniosła do mojego życia i to jest super. Myślę, że czytanie dzieciom to także sposób na budowanie autorytetu: Tata czyta, tata wie, tata jest osobą, którą widziałem, że czyta jak dorastałem. Poza tym, że czytanie rozbudza wyobraźnię, to daje przyczynek do wielu dyskusji z dziećmi i budowania bliskości – mówi Tata-instagramer Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”.
Więcej informacji o akcji #TataTeżCzyta i broszurze można znaleźć na www.tatatezczyta.pl