Gdy w roku 2005 Polska Izba Książki postanowiła zorganizować konkurs na najlepszą promocję książki i czytania w mediach była to odpowiedź na spadek zainteresowania tematyką literatury i czytania. Kultura, sztuka i szeroko rozumiana edukacja nie budziły emocji i zaczęły znikać z łamów prasy i ramówek radia i telewizji. Coraz mniej było czasopism i audycji radiowo-telewizyjnych, w których krytyka literacka, omawianie ciekawych lektur miałyby znaczące miejsce. Nagły rozwój nowych mediów i technologii zaczął przyczyniać się do marginalizacji tematyki związanej z książkami i literaturą.
Przyznawanie nagrody PIK - owy Laur dla mediów drukowanych i audiowizualnych promujących literaturę i czytanie miało uhonorować krytyków, dziennikarzy oraz redakcje tworzące programy kulturalne. Znamienne, jak zmieniały się listy typowanych do nagrody. W początkach PIK -owego Lauru najdłuższa lista kandydatów do nagrody występowała w kategorii media drukowane. Audycji radiowych i telewizyjnych, poświęconych książkom było bardzo mało. Szczęśliwie zaczęło ich przybywać wraz ze wzrostem liczby programów o tej tematyce w mediach prywatnych. Listy kandydatów do drugiej kategorii nagrody zaczęła się wydłużać. Pojawiło się także nieznane szerzej nowe zjawisko - promocja czytania w internecie, rozwój kanałów YouTube poświęconych książkom i czytaniu oraz coraz więcej blogerów zajmujących się tą tematyką. W roku 2017 ustanowiona została trzecia kategoria nagrody, którą jest Najciekawsza prezentacja książki i promocja czytania w internecie. Z każdą edycją konkursu lista kandydatów do nominacji w tej kategorii wydłuża się.
Tymczasem niezwykle miło jest nam poinformować Państwa o zwycięzcach 12. edycji konkursu PIK-owy Laur.
W burzliwych obradach jury wzięli udział:
Sonia Draga – przewodnicząca (prezes Polskiej Izby Książki), prof. Bernadetta Darska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski), Barbara Jóźwiak (prezes SAiW Copyright Polska), Grzegorz Majerowicz (wiceprezes Polskiej Izba Książki), dr Tomasz Makowski (dyrektor Biblioteki Narodowej), prof. Anna Nasiłowska (Stowarzyszenie Pisarzy Polskich), Izabela Sadowska (prezes Lubimy Czytać).
W piątek 15 października, podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Książki w Krakowie, w Międzynarodowym Centrum Kultury, odbyła się uroczysta gala, na której przedstawiono nominowanych i ogłoszono zwycięzców do trzech nagród w konkursie PIK-owy Laur.
Przypomnijmy, że wśród nominowanych w poszczególnych kategoriach znaleźli się:
„Najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach drukowanych”
Tadeusz Lewandowski - Polskie Radio, Magazyn Literacki Książki
Pismo. Magazyn opinii
Mariusz Szczygieł - Fundacja Instytut Reportażu
„Najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach audiowizualnych i elektronicznych”
Poczytalni - Radiowy Klub Książki - TOK FM
Aucycja DAB + Literatura - Radio Wrocław Kultura
Ewa Zdrojkowska - Radio Olsztyn
„Najciekawsza prezentacja książki i promocja czytania w internecie”
Georgina Gryboś - Literacka kavka - vlog
"Okoń w sieci" - vlog
Adam Szaja - blog/vlog Smak Książki
Zwycięzcami w tym roku zostali:
W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach drukowanych nagrodę dostała redakcja „Pisma. Magazynu opinii”.
W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w mediach audiowizualnych i elektronicznych nagrodę dostała Ewa Zdrojkowska z Radia Olsztyn.
W kategorii najciekawsza prezentacja książki i czytania w internecie nagrodę otrzymał Adam Szaja prowadzący blog Smakksiazki.pl.
Laureaci otrzymali statuetki PIK - owego Lauru projektu prof. Bronisława Chromego i nagrody finansowe po wysokości 5 tys. zł. Fundatorem nagród oraz wyłącznym sponsorem konkursu i gali tegorocznej edycji PIK-owego Lauru jest Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska.
Nasza strona używa plików cookies w celu zapewniania wygody korzystania z serwisu oraz w celach statystycznych. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na politykę cookies. Więcej na ten temat.