PL

Polska Izba Książki ul. Oleandrów 8 00-629 Warszawa

27 stycznia, 2022

SUPERMOC książek

Z inicjatywy Miast Literatury UNESCO Krakowa i Wrocławia, Fundacji Powszechnego Czytania, Fundacji Olgi Tokarczuk oraz Polskiej Izby Książki rozwijany jest eksperymentalny projekt edukacji czytania, który „pączkuje” zarówno tematycznie, jak i liczbą współpracujących partnerów. Główne założenie projektu to kondensacja wiedzy i doświadczenia na temat skutecznego upowszechniania czytania, rozwijanie projektów opartych na badaniach i sprawdzonych wzorach jak i stworzenie rozległej sieci
współpracujących w dziedzinie upowszechniania czytania stowarzyszeń, fundacji, samorządów i  instytucji publicznych oraz wolontariuszy. Marzenie, które ma się spełnić: podniesienie o kilka procent poziomu czytelnictwa w Polsce w jak najkrótszym czasie.
Zalążkiem projektu była konferencja w Krakowie w roku 2019, poświęcona pytaniu, co zrobić, by czytanie stało się powszechniejsze, na którą Polska Izba Książki zaprosiła przedstawicieli samorządów z całej Polski. Inicjatywa ta otrzymała merytoryczne wsparcie ze strony Fundacji Powszechnego Czytania oraz organizacyjne – ze strony prezydenta Krakowa i spółki Tragi w Krakowie. Pandemia wstrzymała planowany cykl warsztatów mających zdefiniować projekt i określić etapy jego rozwoju.  Ale działania aktywistów, do których dołączył prezydent Wrocławia toczyły się dalej.Powstał poradnik o upowszechnianiu czytania. Jest to publikacja, która w
dostępny, prosty i atrakcyjny wizualnie sposób odpowiada na pytanie: „Jak sprawić, by nasze społeczeństwo więcej czytało i co dzięki temu zyskamy?”. „Supermoc książek. Poradnik upowszechniania czytania” miał swoją premierę 22 kwietnia 2021 roku, w przeddzień Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich.
 
Publikację można bezpłatnie pobrać:TUTAJ
 
Kontynuacją projektu jest „Suopermoc książek w przedszkolu”
 
i powiązanie z tym webinary, materiały dla wychowawców przedszkolnych oraz rodziców. Więcej informacji: TUTAJ
 
W projekcie uczestniczy dziś ponad 20 organizacji i instytucji.