PL

Polska Izba Książki ul. Oleandrów 8 00-629 Warszawa

20 kwietnia, 2015

Materiały po konferencji prasowej ŚDKiPA 20.04.2015

KOMUNIKAT PRASOWY

W przeddzień święta książki obchodzonego na całym świecie 23 kwietnia, Polska Izba Książki (PIK) zorganizowała konferencję prasową, inaugurując tym samym obchody ŚDKiPA w całej Polsce. Spotkanie podzielone zostało na dwie części. W pierwszej kolejności podjęty został temat relacji pisarzy z ich czytelnikami w dobie cyfrowej, aby następnie przejść do najnowszych wyników badania opinii publicznej na temat preferencji zakupowych Polaków w odniesieniu do książek.

Zebranych powitał Włodzimierz Albin, prezes PIK, oddając głos Soni Dradze, która moderowała spotkanie. Wstępem do dyskusji na główny temat konferencji było wystąpienie prof. Grzegorza Leszczyńskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, które zainspirowało dalszą dyskusję między zaproszonymi pisarzami. Nad tym, czy rewolucja cyfrowa faktycznie zmienia jakość relacji autor-czytelnik, rozmawiano z Małgorzatą Gutowską-Adamczyk, Grzegorzem Kasdepke, Magdaleną Parys oraz Eustachym Rylskim. Nowe możliwości ułatwiają czy raczej przeszkadzają w twórczości pisarskiej? Spotkanie z czytelnikami za pośrednictwem mediów elektronicznych może być głębsze, bardziej osobiste? A może ta forma zdecydowanie „odczłowiecza” i „mechanizuje” spotkanie pisarza i czytelnika? Odpowiedzi okazały się nie być tak oczywiste, jak może się wydawać.

Na koniec spotkania – w nawiązaniu do starań środowiska o Ustawę o książce – Grzegorz Majerowicz, wiceprezes PIK, zaprezentował wnioski z badania opinii publicznej zrealizowanego przez Instytut Millward Brown na zlecenie PIK. Wynika z niego, że dla 64 proc. badanych książek nie można traktować jak typowych produktów, bo mają one charakter szczególny. Ponadto tylko dla co czwartego z nas propozycja księgarń powinna koncentrować się wyłącznie na pozycjach, które cieszą się największym zainteresowaniem, czyli głównie nowościach i bestsellerach. W tym kontekście w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ogłoszona została kampania „Ocal książki”.

Do pobrania:

Komunikat prasowy, 20.04.2015

Materiał prasowy. Relacja autor-czytelnik w dobie cyfrowej

Materiał prasowy. Sytuacja książki w Polsce – kryminał, dramat czy może już horror?

Prezentacja. Dlaczego tak lubimy promocje i czy służą one książce? – prezentacja najnowszych wyników badań opinii publicznej zrealizowanych przez Instytut MillwardBrown

Wystąpienie prof. Grzegorza Leszczyńskiego