PL EN

Polska Izba Książki ul. Oleandrów 8 00-629 Warszawa

Komunikaty PIK

Warsztaty dla nieustraszonych księgarzy za nami

W dniach 18-19 lipca Polska Izba Książki razem z Fundacją Powszechnego Czytania zorganizowała warsztaty pt. „Księgarz jako lider zmiany” adresowane do pracowników lokalnych księgarni.

Przez dwa upalne dni lipca warszawski Dom Literatury stał się miejscem wytężonej pracy księgarzy, którzy przyjechali z ośrodków od Przemyśla, przez Kraków i Solec Kujawski, aż po Bydgoszcz. Warsztaty miały charakter kameralny, co umożliwiało pogłębioną analizę i dyskusję wokół współpracy księgarń z otoczeniem, w tym z bibliotekami, samorządami i innymi jednostkami kultury. W podsumowaniu warsztatów księgarze podkreślali wysoki poziom wydarzenia. – Robicie dobrą robotę – powiedziała Ewa Orpik z księgarni przemyskiej BOSZ. Z drugiej strony była to okazja do wymiany doświadczeń i zrozumienia, że we wspólnych działaniach leży siła księgarzy. – Nie poddamy się – dodała Katarzyna Klimek z krakowskiej księgarni Karakter.

W roli trenerek wystąpiły Marynia Deskur – prezeska oraz Katarzyna Konopka – członkini zarządu Fundacji Powszechnego Czytania. Duży nacisk został położony na budowanie grup współpracy, tzw. kooperatyw, które mogą realizować cele: ważne, odważne, konkretne oraz określone w czasie (według metody MAST). Uczestnicy spojrzeli na swoje księgarnie jak na miejsca kultury z  olbrzymim potencjałem i wpływem społecznym. Dzięki doświadczeniu części księgarzy okazało się, że przestrzeń między regałami jest wyśmienitym miejscem na zorganizowanie silent disco czy wieczoru tematycznego dla seniorów. A jeśli w twoim mieście akurat odbywa się wieczorny coffee ride dla fanów dwóch kółek, to jedną ze stacji może być właśnie księgarnia z ofertą książek dla rowerzystów.

Drugiego dnia Urszula Witkowska z Literacka sp. z o.o. poprowadziła warsztaty dotyczące budowania modelu biznesowego księgarni w oparciu o Business Model Canva (BMC). Zespoły same miały zadecydować, gdzie będzie zlokalizowana ich księgarnia, jaki będzie jej profil, do kogo skierują ofertę i z kim będą współpracować. Na koniec pozostało dookreślić kanały komunikacji oraz koszty i model gotowy. Z pewnością każdy z uczestników wracał do domu z wieloma pytaniami, ale również inspiracjami do wprowadzenia zmian w swoim miejscu pracy, tak aby w określonym czasie stać się liderem zmiany. Choć liczba księgarń w kraju spada z każdym rokiem, to one stają się ważną alternatywą wobec dużych sieci księgarskich i sklepów internetowych. Małe, lokalne księgarnie, to często nie tylko miejsce sprzedaży książek, ale także centrum kultury dla małych i większych społeczności.

Całe wydarzenie zostało dofinansowane przez Instytut Książki w ramach programu „Partnerstwo dla książki”.

Na koniec dziękujemy za objęcie wydarzenia patronatem przez Bibliotekę Analiz, Stowarzyszenie Księgarzy Polskich oraz Wirtualnego Wydawcę.

 

Powiązane komunikaty

Więcej komunikatów

Strefa członków PIK

Pełny dostęp do treści serwisu dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

Zaloguj się

Przystąp do PIK

By stać się członkiem PIK, wystarczy wypełnić deklarację członkowską. Lorem ipsum dolor sit amet enim.

Dowiedz się więcej