9. Warszawskie Targi Książki - podsumowanie
Kolejna edycja Warszawskich Targów Książki już niestety za nami. Targi jak co roku przyciągnęły tysiące gości, zarówno tych z branży jak i czytelników, zainteresowanych licznymi spotkaniami autorskimi i dostępnymi nowościami wydawniczymi.
W tym roku Polska Izba Książki zorganizowała dwa spotkania branżowe.
17 maja odbyło się spotkanie pt.: "Business Intelligence na rynku książki w świecie: jakie dane z rynku książki potrzebne są wydawcy i księgarzowi, by dobrze zarządzać swoim biznesem?". Na spotkaniu metody gromadzenia danych przedstawili Paul Kloda (MVB Marketing - und Verlagsservice des Buchhandels GmbH) oraz Renek Mendruń (Nielsen Book Research). Panel moderował Marcin Garliński, prezes zarządu wydawnictwa MUZA S.A. Spotkanie spotkało się z dużym zainteresowaniem publiczności, którzy pomimo wczesnej pory licznie przybyli wysłuchać ciekawych prezentacji.
18 maja odbyło się drugie spotkanie współorganizowane przez PIK, we współpracy z Goethe Institut Warschau oraz Targami Frankfurckimi. "Dobre pomysły nie muszą być drogie" dotyczyły sposobów promocji niezależnych wydawnictw i księgarń na rynku niemieckim. O problemie opowiadali wydawca Jorg Sundermeier (Verbrecher Verlag, Kurt Wolff Stiftung) oraz księgarz David Mesche (Buchbox!). Spotkanie moderowała Małgorzata Duda-Klag, a publiczność mogła skorzystać z tłumaczenia symultanicznego ponieważ panel odbywał się w języku niemieckim. Spotkanie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem gości zaciekawionych poważnym problemem jakim jest kryzys niezależnego księgarstwa i trudna sytuacja niezależnych wydawnictw. Liczne przykłady jak radzić sobie z konkurencją z dużymi graczami na rynku książki przedstawili paneliści. Prezentacje ze spotkań dostępne na dole strony, w części do pobrania.
Wyjątkową atrakcją tegorocznych Targów było stoisko "Biblioróżnorodność! Bogactwo i różnorodność - wydawcy niezależni", które zostało zorganizowane we współpracy PIK i Świadomych Wydawców, przy finansowym wsparciu Instytutu Książki i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na stoisku wystawiło swe książki 29 wydawców niezależnych. Ich oferta wydawnicza nie zawsze jest znana szerszemu kręgowi odbiorców, dlatego prezentacja książek Świadomych Wydawców na WTK była wyjątkową okazją dla przybyłych czytelników. Goście Targów mogli zapoznać się w ten sposób z ambitnymi książkami z dziedziny literatury pięknej, faktu, naukowej i popularnonaukowej. Na stoisku Świadomych Wydawców odbyły się ciekawe spotkania, w tym rozmowa z Jorgiem Sundermeierem i Davidem Mesche, będąca w pewnym sensie kontynuacja panelu "Dobre pomysły nie muszą być drogie". Stoisko Świadomych Wydawców odwiedził także redaktor Adam Michnik oraz premier Mateusz Morawiecki.
Podczas uroczystego otwarcia Targów wręczyliśmy honorowe wyróżnienie "Przyjaciel Książki". W tym roku tym wyjątkowym tytułem wyróżnieni zostali:
Maciej Dydo (wicedyrektor Departamentu Własności Intelektualnej i Mediów MKiDN)
Łukasz Gołębiewski (pisarz, analityk rynku książki)
sieć kawiarni Green Caffe Nero (nagroda wręczona prezesowi sieci Adamowi Ringerowi - za szczególnie ciekawą formę promocji czytania w kawiarniach)
Włodzimierz Wisła (wybitny menedżer w branży poligraficznej)
do pobrania:
prezentacje ze spotkań PIK:
Business intelligence na rynku książki w świecie
Paul Kloda (MVB Marketing und Verlagsservice des Buchhandels GmbH)
Renek Mendruń (Nielsen Book Research)
Dobre pomysły nie muszą być drogie
Jorg Sundermeier (Verbrecher Verlag)
Zapraszamy na FB PIK - tam fotorelacja z 9. edycji WTK