Publiczność na MTK nie zawiodła
Tegoroczne targi miały wyjątkowo liczną odsłonę. Jacek Oryl z Fundacji Historia i Kultura pochwalił się liczbą 120 tys. odwiedzających stoiska wydawnicze w Pałacu Kultury i Nauki w czasie Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie. Spotkania organizowane przez PIK podobnie cieszyły się sporą frekwencją wsród słuchaczy i przedstawicieli środowiska rynku książki.
Polska Izba Książki przygotowała łącznie pięć spotkań w ciągu dwóch pierwszych dni targów. Wszystko zaczęło się w Sali Goethego, gdzie Gabriela Dul (Instytut Książki), Edyta Plich (TIM, Fundacja EDICO), Przemek Staroń (Nauczyciel Roku 2018, założyciel Szkoły Staronia), Marta Lipczyńska-Gil (Kwartalnik RYMS, wyd. Hokus-Pokus) oraz Anna Nowacka-Devillard (Wydawnictwo Widnokrąg, przewodnicząca Sekcji Wydawnictw Dziecięcych i Młodzieżowych PIK) rozmawiali na temat skutecznych sposobów zachęcania dzieci do czytania. Całość poprowadziła red. Małgorzata Roman-Zakrzewska. - Mimo że czytamy, to szkoła niestety bardziej zniechęca do czytania, niż zachęca – mówiła Edyta Plich.
Kolejnym prelegentem był Enrico Turrin, wicedyrektor Federacji Europejskich Wydawców (FEP), który prezentował główne trendy w produkcji oraz sprzedaży książek, w tym audiobooków i ebooków w Europie, wspominał także o wpływie pandemii na wzrost sprzedaży, wreszcie zachęcał polską branżę wydawniczą do przekazywania swoich danych do FEP. Brak danych z polskiego rynku wydawniczego to wielka luka, przez co , przez co europejskie zrzeszenie wydawców nie może udostępniać w pełni miarodajnych wyników dla branży w Europie. Dlatego też zachęcamy, jako Polska Izba Książki, do wzięcia udziału w badaniach rynku książki przygotowanych przez Bibliotekę Analiz TUTAJ, którym patronujemy. Czas na składanie elektronicznych ankiet upływa w poniedziałek 17 czerwca. Całe badania trwa kilka minut.
W piątek 24 maja otworzyliśmy kalendarz spotkań wykładem Jana Oleszczuka-Zygmuntowskiego nt. Reformy rynku książki. Jako przedstawiciel Polskiej Sieci Ekonomii ekspert, zaproszony przez prezeskę elekt oraz przewodniczącą Sekcji Wydawców Niezależnych Magdę Hajduk-Dębowską, spojrzał w świeży sposób na potrzeb rynku wydawniczego oraz elementy, które od dawna oddzielały decydentów od podążania za potrzebami wydawców i księgarzy. Na naszym kanale YouTube dostępne jest wideo ze spotkania: https://youtu.be/RYcitGRFMyg?si=05jsDFv8K7RhIr30
Tematami kolejnych spotkań były: fenomen tytułów young adults z perspektywy niemieckiego wydawcy oraz polski akt o dostępności. Dzięki współpracy z Frankfurt Buchmesse gościliśmy Falicię Hofmann z wydawnictwa dtv, która opowiadała o dynamice promocji tytułów na BookToku oraz w jaki sposób budować zainteresowanie pokolenia Zet i Alfa wokół nowości wydawniczych. Spotkanie prowadziła dr Sylwia Stano, która pytała miedzy innymi o to, jak podtrzymywać zainteresowanie tytułami wśród tej publiczności. Polski Akt o dostępności to wyzwanie przed którym staną w pierwszej kolejności polscy wydawcy i dystrybutorzy treści cyfrowych na przełomie 2024/25 roku. Do dyskusji zaprosiliśmy przedstawiciela Fundacji Polskich Niewidomych i Słabowidzących Trakt – Pawła Miąsika, dyrektora jednej z największych aplikacji dystrybucji i czytania ebooków LEGIMI – Mikołaja Małaczyńskiego, prezesa firmy Have a book Artura Lewandowskiego zajmującej się m.in. konwersją publikacji do ułatwiających dostępność formatów cyfrowych oraz Agnieszkę Zienkowicz menedżer z EMPIK Go odpowiedzialną za dostępność aplikacji dla osób z potrzebami. Moderatorem spotkania była Ewelina Szyszkowska, dyrektor generalna PIK. Nagranie wkrótce trafi na nasz YouTube.
Cieszyła nas wysoka frekwencja na każdym ze spotkań oraz merytoryczność nie tylko eksperckich wystąpień, ale również dyskusji, w której aktywny udział wzięli nasi członkowie, przedstawiciele mediów branżowych oraz Rada Polskiej Izby Książki.
Poniżej publikujemy wybrane zdjęcia ze spotkań.