PL EN

Polska Izba Książki ul. Oleandrów 8 00-629 Warszawa

Sekcja Wydawców Edukacyjnych

Przewodniczący SWE po konferencji Premiera Donalda Tuska i Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej, 01.02.2014

Warszawa, 1 lutego 2014 r.


Środowisko wydawców popiera ideę finansowania podręczników przez państwo. Rozwiązania takie, funkcjonują w większości krajów Europy, zmniejszając koszty edukacji dla rodziców. Jednak przykłady europejskie pokazują, że w większości krajów zachowana jest różnorodność podręczników realizowanych we współpracy z profesjonalnymi wydawnictwami przy zachowaniu autonomii nauczycieli w doborze metod i narzędzi edukacyjnych. Pozwala to na osiągnięcie wysokiej jakości materiałów edukacyjnych w zgodzie z osiągnięciami współczesnej metodyki, która kładzie nacisk na indywidualizację nauczania.

Trzeba zaznaczyć, iż podręcznik w formie określonej jako docelowa przez Pana Premiera istnieje już na rynku – takie właśnie podręczniki są obecnie wydawane przez część wydawców edukacyjnych, stanowią podstawową część składową tzw. boxów edukacyjnych, a ich średnia cena to kilkanaście złotych (nie uwzględniając kosztów dystrybucji). Istniejące podręczniki nie muszą być corocznie wymieniane i mogą być przekazywane kolejnym rocznikom. Zdając sobie sprawę z problemu kosztów edukacji dla rodziców, pragniemy jednak ponownie podkreślić, że wprowadzenie rozwiązania, w którym państwo przejmie monopol na tworzenie i wydawanie podręczników nie będzie korzystne dla jakości edukacji. Potwierdzają to przykłady krajów, w których funkcjonuje model jednego państwowego podręcznika. W Grecji rozwiązanie to spowodowało rozwarstwienie pomiędzy jakością edukacji w państwowym i prywatnym szkolnictwie, a na Węgrzech polityka edukacyjna rządu i wprowadzenie w 2013 jednego podręcznika doprowadziły do społecznych protestów. Warto także podkreślić, że pozytywny wpływ autonomii nauczycieli (także w doborze podręczników) na jakość edukacji nie jest tezą wymyśloną przez środowisko wydawnicze ale znajduje odzwierciedlenie m.in. w publikacjach ekspertów OECD dotyczących wyników testów PISA (PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? s. 52).

Wątpliwości w kontekście jakości przygotowywanych podręczników budzi także napięty harmonogram projektu. Przygotowanie, przetestowanie i zrecenzowanie podręcznika to długotrwały proces, którego sztuczne przyśpieszanie może odbić się na jakości. Dotyczy to również obudowy metodycznej dla nauczycieli.

Cieszymy się z deklaracji Pana Premiera, z której wynika gotowość do rozmów ze środowiskiem wydawców. Mamy nadzieję, że wszystkie pytania i wątpliwości zostaną wyjaśnione na drodze dialogu i w imieniu wydawców deklaruję gotowość współpracy z rządem przy tworzeniu materiałów edukacyjnych oraz gotowość do rozmów na temat problemu kosztów narzędzi edukacyjnych.

 

Jarosław Matuszewski,

Przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki

 

Powiązane komunikaty

Więcej komunikatów

Strefa członków PIK

Pełny dostęp do treści serwisu dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

Zaloguj się

Przystąp do PIK

By stać się członkiem PIK, wystarczy wypełnić deklarację członkowską. Lorem ipsum dolor sit amet enim.

Dowiedz się więcej