PL EN

Polska Izba Książki ul. Oleandrów 8 00-629 Warszawa

Komunikaty PIK

Kodeks Dobrych Praktyk przyjęty uchwałą WZ SWE z dnia 26.04.2013 r.

2013-04-30

Kodeks Dobrych Praktyk, przyjęty uchwałą WZ SWE z dnia 26.04.2013 r.

KODEKS DOBRYCH PRAKTYK

SEKCJI WYDAWCÓW EDUKACYJNYCH

POLSKIEJ IZBY KSIĄŻKI



Preambuła


Celem zachowania najwyższych standardów w ramach prowadzonej działalności, stosując zasady uczciwej konkurencji oraz mając na względzie społeczną odpowiedzialność biznesu, członkowie Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki postanowili przyjąć Kodeks Dobrych Praktyk Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki.

Dział I. Postanowienia ogólne

Art. 1
Cele Kodeksu

Kodeks reguluje normy i zasady postępowania, w tym dobre praktyki, którymi kierują się Sygnatariusze Kodeksu w ramach prowadzonej przez nich działalności, w szczególności w ramach współpracy z nauczycielami lub jednostkami oświatowymi.

Art. 2

Definicje

Użyte w Kodeksie pojęcia oznaczają:

1) „Kodeks” – Kodeks Dobrych Praktyk Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki;
2) „sygnatariusz kodeksu” – członek Sekcji Wydawców Edukacyjnych PIK lub inny podmiot który podpisał zobowiązanie do przestrzegania Kodeksu;
3) „nauczyciel” – nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nauczyciel-konsultant, specjalista i nauczyciel-doradca metodyczny w rozumieniu rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537, z późn. zm.);
1) „jednostka oświatowa” – przedszkole, szkoła (podstawowa, gimnazjum, ponadgimnazjalna, artystyczna), zakład kształcenia i placówka doskonalenia nauczycieli w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
2) „przedstawiciel oświatowy” – każda osoba fizyczna lub prawna oraz jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej działająca w imieniu lub na rzecz lub na zlecenie sygnatariusza kodeksu, w tym pracownik, zleceniobiorca, podmiot związany jakąkolwiek umową z sygnatariuszem kodeksu, w ramach której ma bezpośrednie kontakty z nauczycielami lub jednostkami oświatowymi;
3) „Sąd Koleżeński” – Sąd Koleżeński działający przy Polskiej Izbie Książki;
4) „szkolenie” – szkolenie, zajęcia warsztatowe, wykład, prezentacja.

Art. 3
Zakres podmiotowy

1. Kodeks stosuje się do sygnatariusza kodeksu od dnia podpisania przez niego zobowiązania do przestrzegania Kodeksu. Sygnatariusz kodeksu odpowiada za stosowanie Kodeksu przez swoich pracowników, przedstawicieli oświatowych a także inne osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, w tym dystrybutorów sygnatariusza kodeksu, którym powierzył jakiekolwiek działania w ramach współpracy z nauczycielami lub jednostkami oświatowymi.

2. Zobowiązanie do przestrzegania Kodeksu może złożyć również podmiot niebędący członkiem Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki. Podmiot taki zobowiązuje się jednocześnie do przestrzegania orzeczeń Sądu.
3. Zobowiązanie do przestrzegania Kodeksu składa się do Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki, która prowadzi ogólnodostępny wykaz sygnatariuszy kodeksu.
4. Sygnatariusz Kodeksu może wypowiedzieć jego stosowanie. W tym celu składa on, w terminie 90 dni przed planowanym zaprzestaniem stosowania Kodeksu, pisemne wystąpienie, które doręcza Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki oraz każdemu z sygnatariuszy kodeksu.

Art. 4
Zakres przedmiotowy


Kodeks stosuje się do każdego rodzaju współpracy podejmowanej przez Sygnatariuszy Kodeksu z nauczycielami lub jednostkami oświatowymi, a także w relacjach z innymi sygnatariuszami kodeksu oraz mediami. Kodeks stosuje się w szczególności w ramach działań informacyjnych, handlowych, marketingowych, promocyjnych, reklamowych, szkoleniowych i oświatowych.

Dział II. Zasady ogólne

Art. 5
Obowiązek informowania i zasady reklamy


1. Sygnatariusze Kodeksu w sposób wyczerpujący, obiektywny, aktualny i rzetelny informują nauczycieli lub jednostki oświatowe o oferowanych przez nich produktach, usługach oraz rozwiązaniach edukacyjnych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1 przekazywane są w taki sposób aby nie podważały wiarygodności i profesjonalizmu oraz nie rzutowały na dobre imię pozostałych sygnatariuszy kodeksu, a także pozostałych uczestników rynku.
3. Sygnatariusze Kodeksu powołując się na dany podręcznik informują o jego autorach, zgodności z podstawą programową oraz trybie ich dopuszczenia do użytku szkolnego, o którym mowa każdorazowo w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
4. Reklama powinna być kierowana tylko do tych adresatów reklamy, co do których uzasadnione jest założenie, iż jej potrzebują lub są nią zainteresowani.
5. Reklama oraz działania promocyjne, w tym szkolenia, należy prowadzić w sposób zgody z obowiązującymi przepisami prawa i dobrymi obyczajami, przy zachowaniu wysokich standardów etycznych.
6. Reklama i promocja muszą być prowadzone w sposób jawny. Sponsorowane przez Sygnatariusza Kodeksu materiały (w tym strony internetowe) dotyczące jego produktów, usług bądź rozwiązań edukacyjnych muszą być jednoznacznie oznaczone jako sponsorowane, niezależnie od tego czy mają charakter reklamowy.

Art. 6
Zakaz negatywnej reklamy

1. Sygnatariusze Kodeksu nie prowadzą negatywnej reklamy rozumianej jako próba kreowania negatywnego wizerunku innego sygnatariusza kodeksu oraz jego produktów, usług i oferowanych przez niego rozwiązań edukacyjnych.
2. Sygnatariusze kodeksu prowadzą reklamę zgodnie z obowiązującymi zasadami uczciwej konkurencji, wynikającymi m.in. z ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.)

Dział III. Współpraca z nauczycielami i jednostkami oświatowymi

Art. 7
Przedstawiciele oświatowi

1. Sygnatariusze Kodeksu, którzy prowadzą współpracę z nauczycielami i jednostkami oświatowymi za pośrednictwem przedstawicieli oświatowych, odpowiadają za ich działania (zaniechanie) tak jak za działania (zaniechania) własne.
2. Sygnatariusze Kodeksu zapewniają odpowiednie przeszkolenie swoich przedstawicieli oświatowych, w tym zapoznają ich z postanowieniami Kodeksu.
3. Przedstawiciele oświatowi nie mogą stosować żadnych zachęt finansowych w celu umówienia się na spotkanie z nauczycielem lub przedstawicielem jednostki oświatowej.
4. W czasie spotkania bądź umawiając się na spotkanie przedstawiciel oświatowy nie może wprowadzać w błąd co do swojej tożsamości bądź co do tożsamości sygnatariusza kodeksu, którego reprezentują.

Art. 8
Współpraca z nauczycielami

1. Nie wolno przekazywać darowizn na rzecz nauczycieli - Sygnatariusze Kodeksu mogą wręczać nieodpłatnie nauczycielom próbki produktów, egzemplarze okazowe, materiały reklamowe oraz świadczenia związane z promocją lub reklamą, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.).
2. Sygnatariusze Kodeksu, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nie mogą sprzedawać nauczycielom towarów (np. podręczników, innych pomocy dydaktycznych, edukacyjnych programów multimedialnych, sprzętu elektronicznego) lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedawać poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.
3. Sygnatariusze Kodeksu nie podpisują z nauczycielami żadnych umów, w których nauczyciele zobowiązywaliby się do wyboru produktów danego Sygnatariusza Kodeksu.
4. Świadczenie przez nauczycieli usług na rzecz Sygnatariusza Kodeksu może odbywać się tylko na podstawie pisemnej umowy.

Art. 9
Współpraca z jednostkami oświatowymi

1. Sygnatariusze Kodeksu mogą dokonywać na rzecz jednostek oświatowych darowizn materiałów edukacyjnych w postaci podręczników i innych pomocy dydaktycznych oraz edukacyjnych programów multimedialnych, z wyłączeniem sprzętu elektronicznego.
2. Sygnatariusze Kodeksu nie mogą oddawać jednostkom oświatowym w leasing, dzierżawę lub w inny rodzaj posiadania zależnego sprzętu elektronicznego.
3. Sygnatariusze Kodeksu, zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, nie mogą sprzedawać jednostkom oświatowym towarów (np. podręczników, innych pomocy dydaktycznych, edukacyjnych programów multimedialnych, sprzętu elektronicznego) lub usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odprzedawać poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.

Art. 10
Szkolenia

Sygnatariusze Kodeksu zapewniają równy dostęp nauczycieli do organizowanych przez siebie szkoleń. Dobór uczestników szkolenia powinien dokonywać się w oparciu o obiektywne kryteria i merytoryczne przesłanki.
Miejsce szkolenia powinno być odpowiednie dla głównego celu szkolenia.
Przejawy gościnności oferowane uczestnikom szkoleń nie powinny być wygórowane i winny być związane z podstawowym celem spotkania.
Nie wolno oferować wynagrodzenia/honorarium jako rekompensaty za czas poświęcony na uczestnictwo w szkoleniu (nie dotyczy to świadczenia usług podczas szkolenia, np. wygłoszenia wykładu).

Art. 11
Wyłączenia

Postanowienia art. 8, art. 9 oraz art. 10 Kodeksu nie mają zastosowania do działań podjętych przez sygnatariuszy kodeksu w ramach realizowanych przez nich projektów finansowanych z budżetu państwa lub funduszy Unii Europejskiej, dystrybuowanych w kraju albo za granicą, o ile postanowienia te byłyby sprzeczne z zasadami realizacji tych projektów.

Dział IV. Relacje z innymi sygnatariuszami kodeksu oraz mediami

Art. 12
Relacje wzajemne sygnatariuszy kodeksu

1. Sygnatariusze kodeksu we wzajemnych relacjach przestrzegają zasad uczciwej konkurencji.
2. Sygnatariusze kodeksu w relacjach wzajemnych, przed wdaniem się w spór sądowy, dążą do rozwiązywania wynikłych między nimi konfliktów w sposób polubowny.

Art. 13
Relacje z mediami

1. Sygnatariusze Kodeksu przekazują mediom jedynie prawdziwe i rzetelne informacje dotyczące przekazującego informację sygnatariusza kodeksu, jego produktów i działań.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, przekazywane są w taki sposób do mediów aby nie rzutowały na dobre imię pozostałych sygnatariuszy kodeksu

Dział V. Sąd Koleżeński

Art. 14

1. Właściwym do rozpatrywania sporów wynikłych w związku ze stosowaniem Kodeksu lub w związku z naruszeniem jego postanowień jest Sąd Koleżeński.
2. Sąd wszczyna postępowanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1, na wniosek sygnatariusza kodeksu.
3. Tryb postępowania przed Sądem Koleżeńskim określa Statut Polskiej Izby Książki oraz Regulamin Sądu Koleżeńskiego przy Polskiej Izbie Książki.

Dział VI. Promowanie Kodeksu

Art. 15

1. Sygnatariusze Kodeksu zobowiązani są do stałego informowania, w szczególności za pośrednictwem swojej głównej strony internetowej, o fakcie zobowiązania się do przestrzegania Kodeksu.
2. Sygnatariusze Kodeksu zamieszczają na swojej głównej stronie internetowej treść Kodeksu, bądź odesłanie do treści Kodeksu.

Dział VII. Zmiany postanowień Kodeksu

Art. 16

1. Zmiany do Kodeksu przyjmowane są w drodze głosowania zgodnie z zasadami przyjętymi w Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki.
2. Propozycje zmian do Kodeksu mogą być przedstawiane przez członków Sekcji Wydawców Edukacyjnych oraz sygnatariuszy kodeksu nie zrzeszonych w PIK.
3. Propozycje zmian przekazywane są Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki, która niezwłocznie przekazuje je wszystkim pozostałym Sygnatariuszom Kodeksu.

Dział VIII. Postanowienia końcowe

Art. 17

Sygnatariusze kodeksu zobowiązani są do szczególnej dbałości w zakresie przestrzegania postanowień Kodeksu.

Art. 19

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Kodeksie zastosowanie mają powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Powiązane komunikaty

Więcej komunikatów

Strefa członków PIK

Pełny dostęp do treści serwisu dostępny jest tylko dla zalogowanych użytkowników.

Zaloguj się

Przystąp do PIK

By stać się członkiem PIK, wystarczy wypełnić deklarację członkowską. Lorem ipsum dolor sit amet enim.

Dowiedz się więcej